Black Friday, som i år falder på den 23. november, er lige rundt om hjørnet. Men før forbrugsfesten for alvor går i gang, er der en række ting du bør være opmærksom på for at undgå at blive snydt. Credi.dk guider dig igennem Black Friday-labyrintens faldgruber.
Publiceret: 21.11.2018
- Black Friday falder på den første fredag efter den amerikanske højtid Thanksgiving hvert år og blev indført i Danmark på diverse webshops i 2013
- Begrebet Black Friday har fået sit navn fra Philadelphia, hvor det blev brugt til at beskrive det menneskemylder som opstod på fredagen efter Thanksgiving
- Senere indførte detailhandelsbranchen en alternativ forklaring: At detailhandlerne generelt ikke tjente penge fra januar – november og Black Friday var en markering af det vendepunkt, hvor de begyndte at få sorte tal på bundlinjen
- Black Friday kædes ofte sammen med begrebet Cyber Monday, som er det udsalg webshops har den påfølgende mandag efter Black Friday
- Black Friday i 2017 slog alle forbrugsrekorder med en omsætning på 2,1 milliarder kroner og var den dag, hvor Dankortet blev svinget allermest
En ny måling foretaget af YouGov for Nordea viser nemlig, at mange forbrugere kom i problemer i forbindelse med sidste års Black Friday. Ifølge målingen handlede 1,4 millioner forbrugere på Black Friday, hvor af over 300.000 oplevede problemer med deres køb, svarende til 22 procent af de handlende. Heraf var 3 % af problemerne alvorlige. 19 % havde problemer som blev løst internt.
Læs også: Disse fire kreditkort bør du bruge til julehandlen
En undersøgelse foretaget af den britiske forbrugerorganisation Which? bekræfter denne kedelige tendens. De har fulgt prisudviklingen på 1000 varer herunder kameraer, tv’er, pc’er og fitnesstrackere og kunne konkludere at 9 ud af 10 af Black Friday-tilbudsvarerne var blevet solgt til en lavere pris på et tidspunkt indenfor seks måneder før Black Friday. Altså er der god grund til at tage en dyb indånding og ikke lade sig rive alt for meget med af forbrugshysteriet.
Undersøgelser som Forbrugerrådet Tænk foretog i forbindelse med Black Friday i 2015 og 2017 viser nemlig, at mange fladskærmsfjernsyn enten kostede det samme eller var dyrere på Black Friday sammenlignet med normalpriserne. Helt præcist var 48 ud af 91 fladskærmsfjernsyn på ”tilbud” til samme pris som før med undtagelse af to, som faktisk var dyrere end normalprisen, mens 39 af de 91 fladskærme var dyrere på Black Friday end hvad de tidligere havde været på udsalg til. 25 modeller var billigere end tidligere, men besparelserne var ikke større end mellem 0,13 og 20 procent – i gennemsnit 8 procent. Kun 5 skærme i undersøgelsen var 15-20 procent billigere end før. Ingen gav større besparelser. Det skriver Forbrugerrådet Tænk i en pressemeddelelse.
Med andre ord viser undersøgelsen at du skal tænke dig godt om, og eventuelt bruge en online prisportal for at tjekke varens tidligere prishistorik inden du graver kreditkortet op ad inderlommen.
Læs også: 6 tips til hvordan du kvitter dig med kreditkortgælden efter julehandel og Black Friday
Med et kreditkort kan du nemlig gøre indsigelser, hvis du fortryder dit køb eller hvis er er fejl eller mangler på varen. En anden fordel med et kreditkort er, at du handler på kredit, det vil sige at det i realiteten ikke er dine egne penge, men bankens, du bruger af.
Langt de fleste kreditkort tilbyder rentefri kredit i 30-45 dage, hvilket betyder at du kan låne penge helt rentefrit, hvis du betaler dit udestående ved forfald. At handle med kreditkort på Black Friday kan derfor være en gylden mulighed til at købe ting, du ellers havde planlagt at købe til reduceret pris, uden at det nødvendigvis behøver at koste ekstra i renteomkostninger.
Skal dine Black Friday-indkøb kunne betale sig, bør du altså være opmærksom på at nedbetale din kreditkortgæld så hurtigt som det lader sig gøre.
I alt har to millioner danskere (primært børnefamilier og folk under 40 år) planlagt at deltage i forbrugsfesten. 17 procent af dem planlægger at handle i en fysisk butik, mens 24 procent regner med at lægge deres penge i onlinebutikker.
Black Friday i 2017 blev den største forbrugsdag i Danmark nogensinde, da der blev brugt over 2,117 milliarder kroner.