Forsikringsselskaber: Nej tak til kunder som er dårlige betalere
Forbrugere som er registreret i RKI risikerer enten at blive afvist af forsikringsselskaberne eller at skulle betale en højere forsikringspræmie. Det er under al kritik, mener Forbrugerrådet Tænk.
Publiceret: 17.04.2018
To selskaber siger, at de kun vil tegne lovpligtige forsikringer med dårlige betalere, mens de øvrige ni forsikringsselskaber siger, at en RKI-registrering i de fleste tilfælde vil resultere i en højere selvrisiko eller forsikringspræmie.
Der er omkring 212.000 danskere registreret i Experians register RKI per udgangen af 2017, og for dem kan det betyde, at de enten ikke kan få en forsikring eller risikerer at skulle betale tårnhøje beløb for en ulykkes-, indbo- eller kaskoforsikring.
– For forbrugere som ikke kan tegne disse forsikringer, betyder det, at hvis uheldet er ude, og deres hus brænder ned, eller de kommer til at forvolde skade på andre, så risikerer de at ende med en livslang gæld i millionstørrelsen, fordi de ikke er forsikrede, siger forsikringsjurist Lea Markersen fra Forbrugerrådet Tænk i en pressemeddelelse.
Læs også: Hvad er RKI?
Tænk: Gæld er helt underordnet
– Selskaberne kan selvfølgelig sætte præmien op med et rimeligt beløb, hvis de sagligt kan begrunde, at en person har nogle forhold, som betyder, at vedkommende har større risiko for at få skader. Men at man er registreret i RKI, er hverken sagligt eller relevant i forhold til at tegne en forsikring. Og det er et samfundsproblem, hvis vi på grund af forskelsbehandling ender med en stor gruppe mennesker, der ikke kan blive forsikret,” siger Lea Markersen i en pressemeddelelse.
Dansk lovgivning yder meget få begrænsninger til forsikringsselskaberne, som har stort set frit lejde til selv at bestemme, hvilke forsikringer de skal tegne og til hvem. I flere skandinaviske lande er reglerne dog anderledes bygget op. I Norge skal selskaberne i de allerfleste tilfælde tegne en forsikring med samtlige forbrugere, som henvender sig til selskabet.
Læs også: Apple Pay bryder loven
Forsikringsselskaber: Vi er i vores gode ret
Forsikringsselskaberne tager nemlig en højere risiko ved at tage registrerede dårlige betalere ind som kunder.
– Hvis man er i en gruppe med forøget risikoprofil, så betaler man jo for det. Det svarer til, at det er dyrere for Brian, der vil have sin tunede bil forsikret, end for mig der vil have min Toyota forsikret, siger Torben Weiss Garne til Ritzau.
Denne forklaring giver man dog ikke meget for hos forbrugerrådet.
– Flere af selskaberne hævder, at der er en sammenhæng, men det er ikke noget, vi har set dokumenteret. Derfor er vi bekymrede for, at der er tale om usaglig forskelsbehandling, udtaler Lea Markersen til Ritzau.
Kun ét af de elleve adspurgte forsikringsselskaber som Tænk har talt med svarer, at betalingsanmærkninger ikke har nogen betydning for deres kundevurdering.
Synes du det er fair, at forsikringsselskaberne afviser forbrugere, som er registreret i RKI?